Dijerit-pekik takde yang dengar... Lalu kupetik huruf, kususun-susun jadi bahasa hati. Ini hati aku, ini jari aku... This is My Moonlight Sonata~

Saturday, March 19, 2011

Ini Bukan Kisahku..

Tapi harus kukatakan, kini aku mula memasang impian yg serupa itu..

Bila-bila pun aku masuk ke 'unofficial office' tu, aku diperdengarkan bacaan-bacaan dr mujahid yg sama..
Lelaki itu mengalunkan ayat-ayat suci Al-Quran dengan sangat baik.
Tidak ada yg membetulkan bacaan. Lama-lama aku terbiasa. Tapi..

suatu hari saat sedang mengetik, tiba-tiba bacaan yg ku maksudkan tadi bergema dlm esak tangis.
di bahagian hujung-hujung surah, hafiz itu tersedu-sedan.. terkadang bacaannya tersekat, terkadang bacaannya melambat. bersungguh tangisnya, sehingga kerongkong aku yg serasa terlekat.
mataku berair.. sayu.. betapa indahnya, menikmati esak tangis seorang hafiz, yang begitu menghayati kalimah-kalimah Allah. Dia mungkin memahami dengan mendalam, sehingga terkesan rasa, terkeluar dr dalam.

And here's the best part..

x pasal-pasal aku menangis sama. terasa kerdil diri. 
ada rasa sakit terbit dr dlm jiwa -
terasa tersindir sendiri walhal x ada yg kata apa-apa..
ada beza besar, bila kita membaca Quran silap2 dengan tajwid pun x betul,
sedang para hafiz di luar sana mampu menghafaz senaskhah Al-Quran.
tengah layan perasaan, supervisor masuk, tutup pintu.
Dalam kalut aku mengesat mata, bimbang disergah (itu minat supervisor aku.. menyergah dan melihat kekalutanku. dia seriously rasa aku suffer from nervous disorder =P ).
Tapi aku masih kalut, buat kerja serba x kena, buku jatuh, kertas berselerak.
 Serius, esak tangis sang hafiz membuatkan tanganku menggeletar, sama seperti hatiku yg bergetar.

"Laa.. Hang ni pasai pa plak dah, buat kalut sungguh." -Dr. Jat
"Sory Dr. Jat.. saya dengaq dia menangis saya jadi ketaq."
Dr. Jat terdiam sekejap. "Awat hang ketaq?"
"Tak tau Dr. Jat, saya rasa sayu kt dalam."
"Tu dia macam-macam rasa la tu. Bukan senang oo nak hapai Quran. Bukan baca tau, hapai.. Depa paham pulak tu apa yg depa baca.."
"Tulah Dr. Jat.. Betui2.."

Dialog ni berlangsung lebih kurg 2-3 minggu lepas. Dan hari ni, aku mendengar lagi hafazan-hafazan itu - seperti biasa.

"Saya suka dengaq part ni. Masa ni adik ckp kt saya - ibu, masa angah baca surah ni, angah teringatkan ibu, terus angah tukaq lagu (taranum) angah."
Saya terpinga-pinga. X paham. Apa kaitan? Ya, saya memang lampi kadang-kadang.
"Oh.. ni, hafazan-hafazan yang selama ni Dr. Jat pasang ni anak Dr. Jat?"
"Ya, anak saya. Hat ni adik. Anak saya yg no 2. Hari tu, yg U kata ketaq dengar dia nangis tu. Yg tu abang, anak sulung saya."
"Allah Huakbar.." Ya, itu je yg keluar dr mulut saya. Speechless.. 
Dan selepas itu terkeluar cerita-cerita tentang mereka sekeluarga. Semua yg indah-indah. Aku ternampak kepuasan yg tak terhingga di wajah Dr. Jat. Kepuasan kerana memilih jalan itu utk anak-anaknya, kerana memilih jalan yang bukan biasa-biasa utk masa depan mereka sekeluarga, dan utk saham akhirat mereka..

Anak-anaknya menempa sejarah cemerlang. Bukan sebarang-sebarang.
 Ada yg mewakili Pulau Pinang dlm futsal. Ada yg mewakili sekolah dalam salah satu pertandingan dalam rancangan pendidikan tajaan Astro. Tapi mereka mengorbankan kecemerlangan masing-masing utk mengejar kegemilangan akhirat. Aku kagum.

"Adik yg paling bongsu dah separuh jalan."
Aku betul bendul ingat dia bercerita tentang anak keciknya yang baru mula boleh berjalan.
"Lelaki ke prempuan Dr.?"
"Perempuan. Yg tu pun, masa ada test dulu, dia sorang dpt 5A. Tapi dia pun saya decide yg sama maca abang-abang dia."
"Haa? Tahfiz jugak, Dr.?
"Ya, Insya Allah. On the way. baru setengah jalan."
"Subhanallah.. seronoknya Dr Jat."
"Insya Allah, Insya Allah. Doakan yg baik-baik sentiasa." -tersenyum lagi.
Aku terdiam. Ya Allah.. punya tiga anak, dan kesemuanya hafiz dan hafizah. aku bayangkan bagaimana corak kehidupan mereka. pasti besar rahmat yg dilimpahkan buat sang ibu dan bapa, kerana pandai mencorak amanah mereka. 

Sungguh, sepanjang bekerja selepas itu aku lebih banyak mendiam.
Otakku berjalan laju 'rewind' semula perbualan tadi, sama laju dengan jari yg sedang menaip.

Untung tak untung, bila anak-anak lelaki kita menjadi imam di masjid kawasan perumahan kita sendiri?
Untung tak untung, bila tarawikh, anak kita yang dijemput mengimami solatnya di masjid-masjid sekitar?
Untung tak untung, bila kita mati, kita punya 3 anak yg insya Allah akan sentiasa berdoa pd Allah agar dikurangkan seksaan dan dipohon agar kita ditempatkan dalam kalangan orang-orang yg beriman?

Aku mendapat pelajaran baru hari ini.
Dan pelajaran itu aku terapkan dalam kepala otak, dan dijadikan impian.
Aku mahu sekurang-kurangnya seorang anak bergelar hafiz, atau hafizah.
Allah, tolonglah perkenankan.. *hope*

Oh ya.. aku lupa mention, anak-anak Dr Jat hanya berusia 15, 14 dan 10 tahun ketika entri ini ditulis.. :)

nota hati : Alhamdulillah.. kalau semuanya ok, tahun ni aku akan mendapat anak.. hehehe.. anak buah. Yeayyyyyyyyyyyyyyyyyyyy~ Wani dah disahkan mengandung 7 minggu.. Alhamdulillah, Alhamdulillah..
Aku org yg plg gembira hari ni.. Dear sister, congratulations..




No comments: