Dijerit-pekik takde yang dengar... Lalu kupetik huruf, kususun-susun jadi bahasa hati. Ini hati aku, ini jari aku... This is My Moonlight Sonata~

Monday, March 28, 2011

Aku mencintaimu keranaNya..

Subhanallah.. indahnya Islam.. semua perkara, hatta sekecil-kecil perkara seperti masuk dan keluar tandas, pakai baju, nak mandi, keluar masuk tandas, semua ada doanya sendiri..

Mungkin itu biasa-biasa aje. Pernah kita dengar (tp x amalkan.. saya pun sama), tapi ada antaranya yang tak pernah saya tahu dan akan saya kongsikan..

Alhamdulillah, bersyukur sangat sebab dalam leka membeli-belah dengan sangat sakan (sbb gaji baru masuk), kaki ni tak lupa melangkah masuk ke kedai buku dan tergerak hati nak membeli. Sedang membelek-belek, ternampak buku 'Himpunan Doa Seharian Dalam Al-Quran dan As-Sunnah' oleh said bin Ali bin Wahf Al-Qahthani (terjemahan Najib Kailani AN) dan terus beli. Bayangkan, sampai doa memakai pakaian yang baru dibeli pun ada.. Dahsyat tak dahsyat Islam ni.. sampai perkara-perkara yang tak kita terpikir pun ada doanya.

Tapi yang paling mengkagumkan, di dalam buku ini ada terselit doa yang patut kita ucapkan bila ada yg berkata pada kita, "Aku Mencintaimu Kerana Allah". Wow.. Kalau ada orang yang bercakap begitu pada saya (KALAU ADA la.. ada ke? ada x? adakah? ada? huhu), maka saya harus menjawabnya dengan :

"Ahabbukallazii Ahbabtaniillah"
- Semoga Allah mencintaimu, kerana engkau telah mencintaiku keranaNya-


Sungguh, baru hari ni aku tau (setelah umur masuk 26 tahun). Alhamdulillah, orang putih kata better late than never..  =)

However, ungkapan "Aku Mencintaimu Kerana Allah" bukanlah tiket untuk menghalalkan yang haram. Bercinta tetap tidak dianjurkan dalam Islam, jadi gunakanlah ungkapan ini sebagai 'drive' atau pendorong untuk kita 'lead' hubungan tu ke arah yang halal secepat mungkin (kerana kita juga manusia biasa yang mempunyai fitrah, ingin mencintai dan dicintai).. tapi, yang salah tetap salah. sendiri mau ingat laa..

p/s : Ahabbukallazii Ahbabtanillah..  =)

No comments: