Dijerit-pekik takde yang dengar... Lalu kupetik huruf, kususun-susun jadi bahasa hati. Ini hati aku, ini jari aku... This is My Moonlight Sonata~

Monday, August 1, 2011

Riwayat Si Perungut..

Tahu tak perkataan 'perongoih?'

Cikgu cakap jangan malas! Setiap orang mesti simpan satu kamus dalam kocek mereka. Kalau kamu tak ada kocek kemeja, sediakan kamus dalam kereta..

Aku tanya kamu tahu tak apa maknanya? Tapi aku tak minta jawapan.. Sebab aku tahu apa maksud perongoih. Akulah tu.. Si Perongoih itu..

Hari ni aku dapat pengajaran terbaik. Kalau korang pun perongoih = perengus+perungut (ikut kamus Dewan Bahasa si Sorrow Reen ni), silalah tonton ini :


http://www.facebook.com/video/video.php?v=183705981691621&oid=182861435058972

Untuk adik-adik yang kurang paham Bahasa Inggeris, meh akak cerita kat korang apa Pak Arab ni cakap..

Al-Kisah, Pak Arab ni naik bas, dia nampak sorang budak perempuan berambut kuning keemasan. Satu ketika, dia 'wish' dia cantik/putih macam budak perempuan tu. Tiba-tiba budak perempuan tu bangun dan berjalan dengkot-dengkot guna tongkat. Budak perempuan tu ada hanya satu kaki, tapi masih mampu tersenyum. Jadi - Allah, 'maafkan aku sebab selalu merungut..'.

Pak Arab ni turun dari bas, nak beli candy daripada sorang remaja lelaki ni. Pemuda ni ada daya penarik (kacak) dan mungkin masa tu Pak Arab ni 'wish' dia 'charm' macam lelaki tu kot.. Pak Arab ni berbual dengan lelaki ni dan lelaki ni layan aje Pak Arab ni berborak. Sebelum Pak Arab ni pergi, pemuda tadi memuji kebaikan Pak Arab yang sudi melayan dia walaupun dia buta.. Pak Arab (yang baru perasan bahawa pemuda tu buta), berlalu sambil berkata (dalam hatinya) - Allah, maafkan aku kerana selalu merungut..

Pak Arab ni ternampak pula sorang budak lelaki bermata biru duduk sorang-sorang sambil menangis tengok kawan-kawan dia yang lain main. Pak Arab ni berhenti dan bertanya - "Kenapa tak main sekali?". Masa tu baru dia sedar budak tu pekak dan bisu.. Lagi sekali - Ya Allah, maafkan aku kerana selalu merungut..

The best part dalam klip ni :

I have two legs.. 
With feet to take me where i go, the world is mine..


I have two eyes..
With eyes to see the sunset's glow, the world is mine..


I have two ears..
With ears to know what i'd know, the world is mine..


Oh God, forgive me when i'm whine..


Hari ni 1 Ramadhan..
Cukup-cukup la aku hidup dalam keadaan mencukupi tapi aku selalu rasa ada je yang tak cukup..


Hari ni 1 Ramadhan..
Sudah-sudah la aku tak sudah-sudah rasa hidup aku ni susah..


Hari ni 1 Ramadhan..
Moga-moga rasa insaf yang singgah di hati berkekalan..


*kesat hingus yg meleleh kat lengan baju*

Aku kena belajar bukak buku baru.. hari yang lepas-lepas entry aku semua emo-emo, lepas-lepas ni aku nak jadi aku yang baru.. boleh jalan dengan cerita lama, boleh pergilah cinta-cinta dusta tu semua.. Aku tau aku hilang sorang, ramai lagi teman yang aku ada..

notahati : Belajar untuk bersyukur, dan apa yang ada dalam dunia ni sebenarnya dah mencukupi untuk kita.. Allah saja pun dah lebih dari mencukupi sebenarnya.. Allah, forgive me when i whine..

1 comment:

Anonymous said...

Permulaan , demi masa...
perubahan, mengikut masa,
peringatan, setiap masa
perjalanan, sampai masa.

Kau merungut kerana kau hanya manusia.Tapi kau juga rahsianya. Untuk itu- derita hanya sia-sia.

...Gua harap lu tak tegak bulu roma...serammmm..