Dijerit-pekik takde yang dengar... Lalu kupetik huruf, kususun-susun jadi bahasa hati. Ini hati aku, ini jari aku... This is My Moonlight Sonata~

Saturday, January 28, 2012

My KuQon~

2012 dibuka dengan entri yang indah.
Saja nak abadikan momento ini di sini.
Halnya biasa-biasa aja bagi orang lain, tapi 1 bahagia baru bagi aku.

Pernah sekali aku ke rumah adik. Di pintu grill yang berkunci, anak lelakinya dalam usia setahun lebih sedang berdiri, isap jari. Bila nampak aku, dengan air liur yg meleleh dia terloncat-loncat - excited. Aku sengaja buat-buat tak nampak. Aku pegang grill, aku jenguk ke dalam rumah tercari-cari sambil mengusik - "Mana kuQon Ma Yen ni, tak nampak pun?" dan anak buah aku lagi galak meloncat sambil memanggil aku dalam bahasanya, memberitahu yang dia ada di situ. Dalam mimpi itu, ya.. dalam mimpi.. aku peluk kuQon dengan senyuman. Hari itu aku bangun pagi, dengan senyuman meleret sampai ke pipi. It really made my day. Dan sepanjang hari nama 'kuQon' melekat di bibir.

03 November 2011, bayi sempurna ini selamat dilahirkan. 














Sewaktu detik melahirkan, yang ada di sisi adik cuma Z (adik ipar) dan mama. Aku yang dr jauh cuma terima update dr Z. Dalam kekalutan dan rasa excited, aku sering menyebut nama 'kuQon'. Bagi aku itu biasa. Aku terbiasa sebut-sebut nama itu semenjak mimpi lalu.. Selama ini semua orang termasuk bapa kuQon ini terima sebutan aku dengan biasa-biasa saja walau ada masa mereka merungut - 'buruk bunyinya'.. Tapi pagi itu, aku tersentap bila terima mesej ini - Kalau lelaki Muhamad Ezed Furqan nama dia. Kuqon lari maksudnya. Surah ke 25 dlm Al-Quran ialah Al-Furqan. Moga anak saudara Kak Yen mendapat zat dari surah tu.

Aku akui mesej itu satu tamparan. Meleleh juga air mata ini setitis dua. Dalam mood excited dan x sabar-sabar hati menggeliat nak balik sambut kuQon, aku dibasuh adik iparku! Mood mati. Terus rasa nak buang tiket balik Ipoh. Biar lambat-lambat sikit baliknya pun takpe. Kurang-kurang sampai hati yang kecik ni besar semula.

Tapi siapa lagi yang adik aku ada? Mama, aku, Aman, abah.. dan saudara-mara-tak berapa jauh-tak berapa dekat yang lain. Adik aku bertarung nyawa di sana dan I should be there for her. Lagipun tu anak orang. Siapalah aku yang pandai-pandai nak ubah nama anak orang. Pffffttttt~

Anyways, hati yang kecut bagai dipam-pam bila lihat ini budak. Tak ada sakit hati yang tak boleh diubati saat pertama memegang anak ini. Jadinya Muhammad Ezed Furqan ibni Muhamad Zamani, keluarga Anna Rozana ini telah lama tidak berbayi. Rumah opah tu dah lama tak berseri dan kamulah penyeri. Jadi anak yang soleh, maka kebijaksanaan dan hikmah itu akan hadir berserta kesolehan kamu. Even if i am not here anymore nanti, always remember this ya? Kamu lahir bersambut tangan-tangan yg penuh rasa cinta dan kasih untuk kamu. Mama kamu bukan Ezwani aje, tapi ada lagi 2-3.. We'll do anything for u, baby.. Ma Yen loves u so much.. Heyy, nanak nakal-nakal ha? And u r my first baby, tahu?





notahati : kat bawah ni ada sikit doa ketika menanti masa untuk melahirkan, dan doa selepas melahirkan.. Ada banyak pilihan tapi yang dipilih adalah yang termudah dan teringkas.. Moga dapat dimanfaat~


*Tentu sajalah ihsan dari google image*

No comments: